Syfte, Mål och Målgrupp
Bakgrund & syfte
Electrolux upfann och definierade robotdammsugaren som företeelse med sin banbrytande Trilobite år 2001. Kategorin blev snabbt konkurrensutsatt och de senatse 10 åren har man inte hängt med i utvecklingen och blivit omsprungen av snabbfotade konkurrenter. Lanseringseventet för nya Electrolux PUREi9 var därför den viktigaste globala lanseringen på många år.
Mål
Återta positionen som världens ledande, mest konsumentorienterade och innovativa dammsugartillverkare.
Målgrupp
Inköpare och kategoriansvariga hos de största återförsäljarnätverken ifrån hela världen, media och influencers. Men också de anställda på huvudkontoret.
Kvantitativa mål
150 återförsäljarrepresentanter på C-nivå, från samtliga världsdelar.
Säkerställa listningar och ta initiala orders hos samtliga stora återförsäljare dvs säkerställa en framgångsrik konsumentlansering.
Kvalitativa mål
Positionera produkten som en sann frigörare av tid som gör det möjligt för konsumenterna att ägna sig åt annat. I samband med detta etablera PUREi9 som en designikon och därmed skapa en helt ny premiumprissättning i segmentet.
Skapa intern stolthet och engagemang i hela organisationen.
Konceptuell lösning
Electrolux globala vision som bolag är “Shape living for the better” vilket vi utgått ifrån i all gestaltning och all kommunikation.
Huvudbudskap för kampanjen
Get ready to vaccum from anywhere
Kampanjen delades upp i tre faser
- Attract – “Get ready to Vaccume from anywhere, PUREi9 is here”
- Engage – ” We were the first ever to launch a vacuum cleaner robot – released ahead of its time in 2001 and with the launch of the all new PUREi9 we are taking the next step to delight consumers like never before”
- Convert – “Expereince how this can revolutionize your customers’ experience – and your business”
Tre olika events genomfördes under lika många dagar med samma basutförande men anpassat innehåll och budskap
- För samtliga anställda på huvudkontoret
- VIP-event för utvalda globala kunder
- Pressevent
Genomförande
Eventet genomfördes i tre olika omgångar, anpassade utifrån olika målgrupper
- Intern dag med utställningar i hk, streamad plenumsession som nådde en global intern publik
- Exklusivt kundevent med utvalda kunder från hela världen – levandegöra “consumer journey” (tunneln, utställning, plenum show, side-by-side comparison m konkurrerande lösningar, utställning av sälj och butiks-material
- Press- och influencer event
För att ge en heltäckande bild av PUREi9, med fokus på konsumentupplevelsen (snarare än tekniska specifikationer) dramatiserades innehållet i eventet i fyra akter:
Akt 1: The modern life of the consumer
Upplevelsen började med att deltagarna fick gå igenom en audiovisuell tunnel som gestaltar den stressade tillvaro som storstadsbor upplever idag.
Akt 2: My home is my sanctuary
Deltagarna lämnar tunneln och kommer rakt in i tre fridfulla hemmiljöer, som tillsammans med konsumentinsikter på skärmar lyfter fram hur hemmet har blivit en viktig frizon och hur konsumenter idag är beredda att investera pengar i sitt välbefinnande.
Akt 3: Stage show with product reveal
I en 40 minuter scenshow lanserades PUREi9 och deltagarna fick en koncis presentation av hur PUREi9 ger en unik konsumentupplevelse och en heltäckande bild av lanseringsplanen.
Akt 4: Experience Zone
I upplevelseytan genomfördes live-demos med PUREi9 där deltagarna själva kunde testa och utmana PUREi9’s egenskaper. Vid “comparison zone” ställdes PUREi9 öga mot öga mot konkurrerande robotdammsugare, och deltagarna kunde uppleva hur dessa tog sig an ett golv belamrat med olika föremål/hinder. Den tredje ytan i “Experience Zone” bestod av en expoyta med det marknadsföringsmaterial som finns tillgängligt för återförsäljarna i samband med lanseringen.
Programmet avslutades sedan med ett mingel med mat, dryck och underhållning.
Resultat
- 120 deltagare från över 20 länder deltog i lanseringseventet på Electrolux huvudkontor i Stockholm
- Lanseringseventet fick ett stort genomslag i relevanta medier – demosessionen på eventet har publicerats på ett antal test-sajter runtom i världen, bland annat på svenska M3 och feber.se.
- Fyra månader efter eventet har fler än 500 återförsäljare i 40 länder valt att ta in PUREi9 i sitt sortiment
- Antalet sålda PUREi9 har till dags dato sammanlagt dammsugit en yta som motsvarar 760 fotbollsplaner.